kinderen die niet bestaan - Reisverslag uit Durban Central, Zuid-Afrika van Henny Joosten - WaarBenJij.nu kinderen die niet bestaan - Reisverslag uit Durban Central, Zuid-Afrika van Henny Joosten - WaarBenJij.nu

kinderen die niet bestaan

Door: Henny

Blijf op de hoogte en volg Henny

02 November 2018 | Zuid-Afrika, Durban Central

KINDEREN DIE NIET BESTAAN

Hoewel ik Durban aardig ken…zijn er elk jaar wel weer dingen die me diep raken en ontroeren……dit jaar zijn het de kinderen die niet bestaan….

Midden in de stad bij een busstation tussen de struiken op een vreselijke plek woonde vorig jaar een hele groep straatmeisjes met hun kindjes.
Maar van dat hele “bushdorp” is niets meer over, op die plek wordt nu een grote kerk gebouwd, alsof er nog niet genoeg kerken zijn hier in Durban….

Een groepje meiden is verhuisd naar een park.
We lopen door het park….5 meiden en een groep van 15 jongens die ons in de gaten houden….het zijn hún meiden….het is hún inkomen…..Ik maak een praatje met een van de jongens. In zijn hand heeft hij een flessenhals met heel scherpe randen, je hoeft niet te vragen wat hij daar mee gaat doen….”ik steek je, als je je geld niet afgeeft !” Maar ik voel me veilig met de uMthombo mensen, ik maak wat grapjes en we hebben een leuk gesprekje, zo snel kun je deze jongeren bereiken…een beetje vriendelijkheid en aandacht……

De meiden met kinderen zijn verhuisd naar een leegstaand pand een eind verderop.
Het is een krot zonder ramen en deuren, dat bijna op instorten staat , onveilig en vreselijk vuil, het lijkt wel een vuilnishoop, een plek waar wij zelfs geen beesten laten slapen. En daar wonen nu vooral meiden met kinderen. De meesten hebben wel een eigen “kamer” met een scheefgezakte plank ervoor die toch nog iets “privacy” biedt. Ik mag in een “kamertje” kijken en het is echt onbeschrijfelijk wat een troep…de stank komt je tegemoet….want water is hier niet en het stinkt ook nog vreselijk naar rook omdat ergens op een houtvuurtje een pannetje staat te koken. Hoe kun je hier leven ??!!!!
Het krioelt hier van de kleine kinderen.
Onvoorstelbaar dat deze kinderen hier opgroeien….hoezo kinderen…..deze kinderen bestaan niet……ze zijn na hun geboorte nooit aangegeven, en hebben geen geboortebewijs. Dus kun je ook geen ID of paspoort aanvragen, niet naar school, en krijg je geen (medische)hulp, want je bestaat niet !!! Een geboortebewijs alsnog aanvragen is een langdurige en ingewikkelde procedure. Maar gelukkig helpt uMthombo ook hiermee!
Het is schokkend om te zien en te beseffen dat deze kleintjes nu al zo’n achterstand hebben en totaal geen toekomst. Ik vraag me af hoe deze kinderen het later zullen redden in dit land….een verloren niet bestaande generatie ???
uMthombo trekt zich het lot van deze meiden en hun niet bestaande kinderen aan. Twee keer in de week worden de meiden(die dat willen) en de kinderen opgehaald en kunnen ze douchen, de was doen, eten en zijn er activiteiten in het Centre. Meer dan één dag mogen de meeste meiden niet weg van hun loverboys.
Er zijn vandaag 6 meiden met 4 kleintjes naar uMthombo gekomen, twee baby’s, een meisje van ongeveer 1½ en een jongetje van 3 jaar …de hele dag hangen deze kleintjes wat rond, niets om mee te spelen… er was wel speelgoed maar dat was steeds snel verdwenen…. in de tassen van de moeders.
uMthombo is nu in gesprek met een crèche in de buurt om, terwijl de moeders in het Centre zijn, deze kleintjes daar onder te brengen…..maar ook daar geldt……ze bestaan niet …..dus geen plaats voor hen. uMthombo geeft gelukkig niet snel op !!!!!! Ik hoop echt dat dit gaat lukken…..
Voor de meiden is er vandaag een gesprekssessie over gezinsplanning (!!), voorbehoedsmiddelen, hoe je een goede moeder bent en hoe om te gaan met agressie. Tja, en doe dat alles dan maar eens in de praktijk…..Het goede nieuws is, dat er steeds meer meiden besluiten om met hulp van uMthombo het straatleven achter zich te laten en een nieuwe toekomst op de bouwen voor henzelf en hun kinderen.

Dit alles raakt mij diep….deze kinderen die niet bestaan!
Na deze week, weet ik het weer……dat wat iemand raakt, zet hem in beweging…..daarom hebben wij stichting Vrienden van uMthombo ooit opgericht….

Wil je het prachtige werk van uMthombo steunen…?
Kijk dan op www.vriendenvanumthombo.nl of maak een bedrag over op:
NL49RABO0160482666 t.n.v. Stichting Vrienden van uMthombo.

  • 02 November 2018 - 22:16

    Marian Linschoten:

    Zeer schrijnend Henny

  • 04 November 2018 - 04:48

    Karin Rutgers:

    Daar krijg je tranen van in je ogen, schrijnend , vreselijk, mensonwaardig. Ik wens Umthombo alle succes van de wereld

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henny

Actief sinds 28 Okt. 2018
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 5175

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

28 Oktober 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

28 Oktober 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

Landen bezocht: