Al 8 jaar uMthombo! - Reisverslag uit Durban Central, Zuid-Afrika van Henny Joosten - WaarBenJij.nu Al 8 jaar uMthombo! - Reisverslag uit Durban Central, Zuid-Afrika van Henny Joosten - WaarBenJij.nu

Al 8 jaar uMthombo!

Door: Henny

Blijf op de hoogte en volg Henny

29 Oktober 2018 | Zuid-Afrika, Durban Central

Nu al weer 8 jaar geleden, maakte ik voor het eerst kennis met uMthombo…..wat is er hier in die jaren veel veranderd en vooral heel heel heel veel verbeterd!!!
De ontvangst is, ook dit jaar, net als altijd….luidruchtig, enthousiast met veel stevige hugs!
Na zoveel jaren ben ik ook geen gast meer…. zowel bij uMthombo als in mijn B&B word ik gezien als bewoner en niet als gast….heerlijk is dat….want zo voelt het ook !
Ik voel me hier happy en omarm al die lieve bekende mensen.
En wat wordt er hier geweldig werk gedaan voor de straatjongeren van Durban. uMthombo is intussen echt een begrip geworden in Durban en omgeving.
Er is nu zelfs een wachtlijst van 120 jongeren…..zoveel aanmeldingen…zoveel verzoeken om hulp…. Natuurlijk wil uMthombo nog veel meer jongeren helpen, maar de financiën beperken hen tot een bepaald aantal jongeren tegelijk.

Deze eerste week stond vooral in het teken van de PCM training voor de staf, die werd verzorgd door Edith en Karin. Wat geweldig dat zij dit geheel vrijblijvend doen. Edith zelfs al voor de 5e keer. En Karin als nieuwkomer heeft haar hart al snel verloren aan uMthombo.
De 2 daagse training over communicatie en sponsorwerving wordt gegeven op een locatie vlak bij Durban….nou ja vlakbij …het is ongeveer 40 minuten rijden.
In de middle of nowhere is een hek en als we dat gepasseerd zijn, rijden we over een,
Tja…. hoe noem je dat…..het was ooit geloof ik een weg….eerst nog wel gedeeltelijk geasfalteerd maar dat wordt al snel minder…….wat scheef hangende hutjes langs de “weg” ,veel loslopende paarden, waar je omheen moet laveren met de auto en veel grote stenen en dennenappels op onze “weg”, we hobbelen langzaam vooruit……en hoe verder we komen hoe erger het wordt…..moet hier de training plaats vinden ?
Uiteindelijk houdt alles op…zelfs het “pad” , we parkeren de auto en lopen naar een gebouw…en dan….een prachtig grasveld, een luxe gebouw, een groot terras en ……uitzicht over een geweldig stuwmeer onder aan de berg. Het is echt een geweldige , verrassende en echt super mooie plek.
En het worden dan ook …2 inspirerende bijzondere dagen.
Ik doe wat hand-en-spandiensten en rijd terug naar Durban voor een paar boodschappen…..helaas als ik terug kom is het hek aan de straat gesloten…en ik heb geen idee hoe ik erin kom. Geen telefonisch contact mogelijk hier en daar sta ik dan in de brandende zon, 30 graden en in de wijde omstreken geen mens te zien , alleen paarden. Ik besluit naar de buren te gaan…..twee km verderop….weer een “soort weg” en veel rommel en uitgestorven hutjes.
Maar gelukkig weet de buurvrouw raad….zij kan op afstand het hek openen…ik krijg haar telefoonnummer en als ik weer bij het hek ben bel ik haar …..en ja hoor dat lukt….nu nog 2 elektriciteits draden verwijderen die gespannen zijn voor de paarden en dan hobbel ik opgelucht verder naar het kleine paradijsje.
Al met al was het een drukke, maar heel waardevolle en geslaagde trainingsweek. Karin en Edith super bedankt ook namens alle uMthombo stafleden.

Wil je uMthombo steunen kijk dan op www.vriendenvanuthombo.nl of op www.umthombo.org.za
Of steun uMthombo door een bedrag over te maken op
NL49RABO0160482666 t.n.v. Stichting Vrienden van Umthombo.

  • 29 Oktober 2018 - 16:16

    Annette:

    Wat mooi Henny. Heb jouw app al aan de gulle gevers van de LOOM-dingen doorgestuurd.

  • 29 Oktober 2018 - 16:41

    Hermien:

    Goed bezig daar! Wat mooi om te lezen dat je in die 8 jaar zoveel verandering/ verbetering ziet! En wat een belevenis als je na zoveel kilometer voor een gesloten hek staat. Geniet nog even verder!

  • 29 Oktober 2018 - 16:44

    Marian Linschoten:

    Ha Henny, wat een belevenis, wat een verhaal. Heel fijn dat umthombo zo’n geweldig succes is geworden, gestart uit niks, een promo voorbeeld van hoe het kan! Succes verder, groetjes, tot zones. Marian

  • 30 Oktober 2018 - 10:35

    Joke:

    Hopi Henny, mooi verhaal! Veel goede dagen daar en vooral een hele fijne verjaardag 1 november, liefs uit regenachtig koud Annen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henny

Actief sinds 28 Okt. 2018
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 5178

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

28 Oktober 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

28 Oktober 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

Landen bezocht: